Friday, November 2, 2007

التحايل والفساد في حواديت زمااان

لا اذكر ان كلمة الفساد أو الرشوة جاءت علي لسان جدتى لكنى اظنها كانت لا بد ان ترد وهى تحكي لي هذه الحدوتة إلا انها كانت تحكيها في بساطة جعلتنى اشعر ان الفساد وقت الحدوتة التى كانت تحكيها جدتى كان هو السائد والقبول والمتداول.
تحكي لي جدتى ان امرأة ذهبت للقاضي تريد ان تقتص من زوجها الذي يأبى ان يعترف بالولد الذي رزقت به منه ومع ان الولد للفراش إلا ان هذا الرجل الظالم ابي ان يعترف بالولد لسبب بسيط انها رزقت به بعد ثلاثة اشهر من الزواج!!!!!!..
دخلت أمرأة تدق الارض بقدميها فتثير جلبة لجرأتها واقتحامها وعين لا تطرف عن القاضي واجهته وأمرته" بص لي وانظر حالي وأتأمل ما بين سناني" فلمح القاضي ملاحة في وجهها وجنيهاً ذهبياً بين اسنانها فقطب جبينه وسألها حاجتها فأسرعت تحكي انها تزوجت هذا الرجل وهو يأبى الاعتراف بالطل فصرخ الرجل 3 أشهر يأتون بطفل فكذبته قائلة بل كان الزواج يا سيادة القاضي في طوبة وطباطب وطبطبت له يبقوا كام فقال 3 أشهر وأمشي وشراشر وشرشرت له وكده ثلاثة والعيد وبنات الاعياد واللي دخلت به يبقى تسعة يا سعادة القاضي فصرخ فيه القاضي أن يحمل طفله ويرحل بأمراته ويعتذر لها.... نكمل بقي التدوينة الجاية.....

5 comments:

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

سيادة القاضي في طوبة وطباطب وطبطبت له يبقوا كام فقال 3 أشهر وأمشي وشراشر وشرشرت له وكده ثلاثة والعيد وبنات الاعياد واللي دخلت به يبقى تسعة يا سعادة القاضي

طبعا كلمات محتاجة ترجمة أكيد
انا اعرف طوبة ده سهل
وأمشير بردو

لكن الباقي بقى وبنات الأعياد دي منتظر التدوينة الجاية عشان افهم
:)

بس متتأخروش علينا

وفرحان اني اول تعليق على البلوج كله
ربنا يبارك لكم فيه ويجعله في موازين حسناتكم وليس في موازين سسيئاتكم والعياذ بالله
:)
-----------

بس الله يخليكي يا انسانة شيلي نظام الكود التأكيدي اللي تحت التعليق ده
ملوش لازمة خاااالص وبيتعب كل اللي بيعلق

أنسانة-شوية وشوية said...

جزاك الله خيرا علي مرورك
في الحقيقة هى كانت بتدلع الشهور يعنى طوبة هى طبطب هى طباطب، وامشير هو شراشر وشرشرت له- العيد وبنات الاعياد يعنى الايام التالية للعيد واللي دخلت به هو الشهر اللي ذكته في الاول اللي هو طوبة بس هى بتستعبط وكمان تدى حيلة للقاضي علشان يحكم لها ده جنيه دهب هو شوية.
وشكرا علي تنبيهي علي لنظام الكود ماخدتش بالي منه.
دايما كده منورنى ومعلقلي

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

جميل اوي

شكرا على التوضيح ومستني بقية القصة

وشكرا كمان مرة على استجابتك وازالة الكود

بس معلش عندي اقتراح انا شايف انه ضروري ومفيد
لازم تحطي لينك للمدونة دي في مدونتك الأولانية عشان اللي يجيلك هناك يعرف ان ليكي مدونة تانية لأن مش كل الناس بتدخل على البروفايل بتاعك في الزيارات

ولو تحبي انا ممكن اعملك بنر ليها ان شاء الله تحطيه في المدونة الاولانية

أنسانة-شوية وشوية said...

جزاك الله خيرا اخى محمود
ياريت تساعدنى في عمل البانر لانى مش عارفة اعمله ولو ممكن كمان اغلس عليك واطل كيفية ادخال صوت علي المدونة وجزاك الله خيراً باثقل عليك بس انا شاكرة بجد تواصلك واهتمامك دمت بكل ود

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

حضرتك مش بتقلي عليا والله ولا حاجة
ده انا اللي اسف اني اتأخرت عليكي ف الرد

بالنسبة للبنر ان شاء الله اعملهولك ولو عندك صورة معينة تحبي تحطيها فيه ابعتيهالي وانا اعملك عليها ان شاء الله

اما الملف الصوتي فده عبارة عن كود تقدري تاخديه من مدونة استاذ خالد وما علينا

من هنا
http://ta3leem-khaled.blogspot.com/2007/03/blog-post_109.html

وهتلاقي كمان شرح ان شاء الله يفيدك
ولو احتجتي اي حاجة انا تحت أمرك من غير اي تردد